Hoe komt mijn website anno 2024 hoger in Google?
Hoe scoor ik met mijn website hoger in de zoekresultaten van Google? De verschillende facetten die we later toelichten:
- Linkbuilding
- Google Ads (SEA)
- Snelheid (PageSpeed Insights)
- Techniek (Caching, Comprimeren afbeeldingen)
- SEO (Alt Tags, Structuur Headings, Meta data)
- Google Mijn Bedrijf en Social Media
Hoe optimaliseer ik mijn WordPress website of webshop zodat niemand er meer omheen kan? Waarom moet je bovenaan in Google staan? Met de gratis tips in dit artikel verbeter jij de vindbaarheid van je website in Google structureel.
9.6 | 196 reviews
9.1 | 233 reviews
9.6 | 36 reviews
Gratis Linkbuilding scan aanvragen:
“Hoe hoger hoe beter” Een praktijkcase…
Google beoordeelt websites aan de hand van meer dan 200 verschillende ranking factoren. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van je website om beter aan deze factoren te voldoen. Minimale investeringen/kosten leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk meer conversies. Extra omzet door nummer 1 posities in Google is voor een bedrijf niet meer weg te denken anno 2024. Onze SEO specialisten hebben de juiste know-how in huis om de autoriteit van jouw website in de zoekmachines te vergroten. Nieuwsgierig? Hier nog even een praktijkvoorbeeld van een casus. Hier is duidelijk te zien dat door onze inzet de klant ‘Drankjedoen.nl’ de afgelopen maanden op belangrijke zoektermen langzaam is gestegen.
Investering: XL Pakket
Resultaat: Gemiddelde positie van 40,8 naar 14,7
Highlight: Binnen 3 maanden met het zoekwoord speeddaten van een positie buiten de top 100 naar positie 12 (met een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 2400!)
Wij hebben topposities gerealiseerd voor een groot aantal klanten
Zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2024: wat zijn belangrijke technieken?
Het optimaliseren van je website voor vindbaarheid in Google kan middels verschillende technieken:
De basis van een goede vindbaarheid is een snelle website die SEO technisch goed is opgebouwd. De snelheid van een website is relatief eenvoudig te verbeteren door het cachen van je website op de server en door het comprimeren van afbeeldingen. Laatstgenoemde is eenvoudig te doen door de WordPress plugin: Imagify te installeren. Is dit voor elkaar dan kijken we verder.
Ook belangrijk zijn een hoge autoriteit (die verwerf je door backlinks), een gedegen techniek en een bovengemiddelde informatiewaarde (content van uitmuntende kwaliteit).
Voldoet je website aan de bovengenoemde eisen? Dan is de kans groot dat hij hoog scoort in zoekmachines zoals Google. Dat komt doordat:
- Bezoekers gemiddeld 9 seconden op een website blijven en niet lang wachten eer een website ingeladen is.
- Veel mensen elkaar met backlinks doorverwijzen naar jouw website (dus is het volgens Google een betrouwbare bron van informatie)
- Jouw website dankzij goed webdesign altijd gebruiksvriendelijk (responsive en ui/ux optimaal) inlaadt en goed weergegeven wordt (ook op mobiel)
- Pagina’s op jouw website relevant zijn voor zoektermen waar mensen in Google op zoeken (jouw content is van goede kwaliteit.
Hoe kom ik gratis hoger in Google?
Logischerwijs kost het optimaliseren van jouw website geld. Met name linkbuilden (het verwerven van backlinks) en een nieuw webdesign vergen een investering.
Gelukkig is er een belangrijke ranking factor waarvoor dat niet of in veel mindere mate geldt: het creëren van kwalitatief hoogwaardige content. Dat kun je namelijk zelf doen; het enige wat het je kost is tijd. Tijd om effectief in te zetten voor de online marketing van jouw site.
Hoe schrijf ik SEO-vriendelijke teksten?
Het schrijven van SEO-vriendelijke content is een vak apart. Je kunt dit onder de knie krijgen als je eenmaal weet waarmee je rekening moet houden.
Het is niet voldoende om lezers in artikelen inhoudelijke meerwaarde te bieden. Je content moet ook prettig leesbaar zijn en – belangrijker nog – geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid op belangrijke zoekwoorden.
Hoe meer relevante zoekwoorden jouw tekst bevat, hoe beter je website scoort als gebruikers in Google op het betreffende onderwerp zoeken.
Hoger in Google door zoekwoord onderzoek en concurrentie analyse
Cruciaal is het uitvoeren van zoekwoord onderzoek voordat je begint met schrijven. Dat kan met behulp van gratis tools zoals de Google Zoekwoordplanner (ook bekend als de Keyword Planner).
Zo kun je zien hoe vaak er op bepaalde zoektermen wordt gezocht en krijg je een overzicht van gerelateerde zoekwoorden. Deze bieden nieuwe invalshoeken en verbeteren je vindbaarheid voor andere zoekopdrachten rondom het onderwerp. Met onderzoek en een concurrentie analyse kun je inschatten voor welke posities in de zoekresultaten jouw website kan strijden.
Wat is de beste strategie om hoger in Google te komen?
Hoe populairder een zoekterm, hoe groter ook de concurrentie. De meeste websites proberen namelijk de content te leveren waar veel mensen naar op zoek zijn.
De meeste zoekmachinegebruikers zoeken op relatief korte zoektermen (shorttail). Op langere zoekwoorden (longtail) wordt minder vaak gezocht. Hierdoor is er voor longtail termen minder concurrentie en kun jij hierop makkelijker hoog scoren in Google.
Met een doordachte longtail strategie en een geoptimaliseerde website is het mogelijk om snel een hoge notering in Google te behalen. Vraag onze SEO experts en SEA specialisten anders eens vrijblijvend naar de mogelijkheden.
Hoe rank ik hoog op shorttail termen?
Ben jij ambitieus en wil je ook op competitieve shorttail termen meedoen om de bovenste plekken in Google?
Wees je dan bewust van de grote concurrentie. Hierdoor duurt het lang voordat je website op een hoge positie in Google komt.
Een slimme tactiek is om in het begin te kiezen voor een longtail strategie. Heeft je website eenmaal autoriteit in de zoekmachine opgebouwd rondom longtail termen? Dan heb je een solide fundament gecreëerd om ook concurrerend te zijn voor shorttail termen.
Tevreden merken van ons
Hoe komt mijn website anno 2024 bovenaan in Google?
Het is belangrijker dan ooit om content van consistente kwaliteit te produceren. Deze content moet bij voorkeur gericht zijn op een specifiek onderwerp. Hierdoor is hij automatisch ook gericht op één of meerdere specifieke zoekwoorden. Deze combinatie vergroot de kans op een ranking bovenaan in Google’s zoekresultaten.
Hieronder geven we je vier manieren waarop je kunt inspelen op de voortschrijdende trends van Google’s zoekmachine:
Richt je op content onderwerpen (niet alleen zoekwoorden) en gebruikerservaring
Zoekwoorden spelen in 2024 nog altijd een rol als je top rankings in de zoekmachine wilt behalen. Toch hecht Google nu veel meer waarde aan factoren als kwaliteit, relevantie en contextuele content.
In het verleden kon matig geschreven, korte content doorspekt met zoekwoorden nog hoog ranken in de zoekresultaten. Inmiddels is dit niet langer het geval. Google streeft tegenwoordig naar goed geschreven, unieke, lange en evergreen content die nuttig is voor lezers. Handig is het om content te schrijven vanuit het gedachtegoed van een potentiële klant en haar of zijn klantreis:
Zorg voor een mobielvriendelijke website
Mensen gebruiken steeds vaker draagbare en mobiele devices om online zaken op te zoeken. Mobiel bezoekersverkeer vertegenwoordigt anno nu zo’n groot gedeelte van het totale internetverkeer, dat zeker niet valt uit te sluiten dat Google websites met mobiele errors ‘straft’ met een lagere positie in de zoekresultaten.
Het bouwen van een mobielvriendelijke website stelt bovendien niet alleen Google tevreden, maar doet ook wonderen voor je mobiele bezoekersverkeer en de algehele engagement op je website.
Maak gebruik van Google’s Disavow Tool
Webmasters en SEO-specialisten merken dat Google steeds zwaardere straffen oplegt aan websites die geassocieerd zijn met zogenaamde ‘spammy’ websites. Ook bij je eigen website is het belangrijk om mogelijke Penguin factoren in kaart te brengen. Vind je online backlinks naar jouw site die meer kwaad dan goed doen? Benader dan de webmasters van deze sites en vraag ze om de links te verwijderen.
Blijven enkele links nog altijd staan? Gebruik dan Google’s Disavow Tool om deze inkomende links af te wijzen. Zo voorkom je dat de slechte reputatie van deze websites afstraalt op die van je eigen site.
Blijf links opbouwen (in een natuurlijk tempo)
Websites die inkomende links ontvangen van andere sites die Google classificeert als ‘goed’, worden altijd positief beoordeeld door het algoritme van de zoekmachine.
Maar zoals je als trouwe lezer van de Webton blog inmiddels weet, hanteert Google een streng beleid als het gaat om onnatuurlijke linkbuilding strategieën. Het ontwikkelen en uitvoeren van een doordachte linkbuilding campagne is nog altijd een verstandige zet, mits je ervoor zorgt dat je linkprofiel niet in een verdacht hoog tempo groeit.
Beter gevonden worden in Google?
Hoog in Google? Natuurlijk zijn er nog vele andere voordelen verbonden aan een samenwerking met Webton. Die vertellen we je graag zelf in een persoonlijk gesprek. Natuurlijk is dat helemaal vrijblijvend! Je vindt ons in een mooie kerk in Hengelo, maar bellen mag ook: 074 – 3030400. Wil je hoog in Google komen, neem dan vooral eens contact op. Vraag het onze andere klanten; je zult er geen spijt van krijgen!
Extra tip: hoger in Google door content te delen op social media
Het delen van content op social media platforms zoals Twitter, Facebook en LinkedIn is essentieel. Het is belangrijk dat je doelgroep bereid is om jouw content te delen.
Hoe vaker je content wordt gedeeld, hoe meer bezoekersverkeer en zichtbaarheid je immers kunt verwachten. Dit resulteert vervolgens in meer natuurlijke backlinks vanaf betrouwbare websites en bronnen.
Sociale signalen lijken daarnaast indirect invloed uit te oefenen op de zoekresultaten van Google. Met name nu engagement een steeds zwaarwegender factor wordt.
In een slimme content marketingstrategie spelen social media gebruikers daarom een belangrijke rol. Influencers zoals Bekende Nederlanders kunnen je via sociale platforms helpen om je content te verspreiden en aan naamsbekendheid te winnen.
Lees meer:
Bovenaan in Google komen met onderstaand stappenplan! Gratis SEO Tools:
Google Search Console
Een optimale techniek van jouw website is een voorwaarde voor een hoge ranking. Een onderdeel van deze techniek is mobielvriendelijkheid. Check met Google Search Console of je site mobielvriendelijk is. Een mobielvriendelijk website leidt tot een snellere laadtijd en dus tot een betere waardering.
Pingdom
Google draagt gebruiksvriendelijkheid / usability hoog in het vaandel. De laadtijd van je website is dan ook onontbeerlijk om de concurrentie af te troeven. Check de laadtijd met het programma Pingdom. Een advies is om onder de 3 seconden laadtijd te blijven. De laadtijd van jouw website is ook te bepalen met deze gratis tool van Google.
Keyword Tool
Langzaam wordt het tijd om te gaan kijken naar potentiële zoektermen waarop je beter wilt gaan ranken. Met deze gratis keyword tool krijg je inzichtelijk welke zoekwoorden interessant zijn om een sterke landingspagina aan te maken en hier op te gaan linkbuilden.
Majestic
De backlinks die naar jouw websites verwijzen, zijn kwalitatief gezien niet altijd goed. Het is mogelijk om deze niet mee te laten tellen in Google (disavow links). Met de gratis versie van Majestic SEO is het mogelijk om alle links (inclusief betrouwbaarheid) naar jouw site in kaart te brengen. Webton is in het bezit van de betaalde variant. We kunnen deze backlinks inclusief bijbehorende betrouwbaarheid (TrustFlow) gratis naar jou mailen.
Natuurlijk zijn er nog honderden andere aspecten van invloed op jouw ranking binnen Google. Gelukkig hoef jij je daar niet verder in te verdiepen Dat doen onze specialisten graag voor jou! Hoger in Google: elke klik op internet is geld waard!
Trotse Google Partner
De Google Partner badge laat zien dat wij als internetbureau conform de richtlijnen van Google werken. Google kent deze professionele certificering toe als aangetoond is dat wij op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.
Website hoger in Google? Pas op voor deze blunders!
Wil jij met je website bovenaan in Google komen? Dan moet je zoveel mogelijk links aanleggen. De pagina’s op je website doorspekken met zoekwoorden. En deze zoekwoorden weer constant verwerken in de links die je aanlegt.
Althans… dat schrijven SEO-wijsheden uit het verleden voor.
Toegegeven: een jaar of zeven geleden boekten veel websites nog succes met deze tactieken. Inmiddels zijn de tijden echter veranderd. Want wat toen nog werkte om hoger in de zoekresultaten te ranken, werkt vandaag de dag niet meer. Sterker nog: veel van deze tactieken hebben tegenwoordig een averechts effect. Het is daarom belangrijk dat je deze achterhaalde SEO-tips niet langer opvolgt. Gebruik onderstaande checklist om jezelf te behoeden voor de meest gemaakte SEO-blunders die je absoluut wilt voorkomen.
8 blunders die je wilt vermijden als je hoog in Google wilt ranken
- Focus op de kwantiteit in plaats van kwaliteit van backlinks
- Overdreven veel zoekwoorden in content
- Veel thin content op je website
- Dezelfde content meerdere keren gebruiken
- Weinig variatie in anchor teksten
- Teveel zoekwoorden in meta teksten
- Focus op ranking in Google boven inhoudelijke meerwaarde
- Conclusie: wat moet ik NIET doen als ik hoger in Google wil komen?
Hoe meer links, hoe beter
Een klein decennium geleden was het niet zo moeilijk om met je website hoog in Google te komen. De truc: je verwierf zoveel mogelijk backlinks en zag je positie in de zoekresultaten met elke extra link een beetje stijgen. Het was de kwantiteit van de links die bepalend was voor je ranking. Hier kwam in 2012 verandering in. Ook Google besefte dat dit een ongezonde situatie was en bracht de Penguin-update uit.
Belangrijkste wijziging: het is niet meer de kwantiteit, maar de kwaliteit van backlinks die de grootste invloed heeft op de ranking van je website in de zoekresultaten. Dat betekent dat het geen zin meer heeft om tientallen of honderden links aan te leggen op websites van bedenkelijke kwaliteit. Dit kan zelfs leiden tot een daling van je website in Google. Beter concentreer jij je op minder backlinks, maar dan wel afkomstig van websites met een hoge autoriteit.
Hoe meer zoekwoorden in mijn content, hoe beter
Nog een tactiek die voor 2016 goed werkte: keyword stuffing. Zoals de naam al verklapt, gaat het om het volstoppen van je artikelen met zoekwoorden om in Google maar zo goed mogelijk gevonden te worden. Hoe meer zoekwoorden je verwerkt, hoe beter de resultaten.
Ook dit is tegenwoordig geen effectieve methode meer; het is zelfs ronduit een blunder. Google analyseert de zogenaamde zoekwoorddichtheid op je pagina’s namelijk en schrikt op zodra die boven een bepaald percentage komt (zie tip 10 in dit artikel). Een pagina met overdreven veel zoekwoorden leest minder prettig voor bezoekers. Google rankt zo’n pagina daarom niet hoog, maar juist lager in de zoekresultaten.
Ons advies: bega niet de blunder van keyword stuffing en verwerk je belangrijkste zoekwoorden alleen op strategische posities in de tekst. Pas op met zoekwoorddichtheden boven de 3%.
Hoe meer pagina’s op mijn website, hoe beter
Elke pagina op je website betekent een nieuwe kans op bezoekersverkeer vanuit Google. Dat is de theorie. De praktijk wijst uit dat nieuwe pagina’s vaak niet tot extra bezoekers leiden.
Hoe dat kan?
Het draait niet om het aantal pagina’s dat je website heeft, maar om de kwaliteit daarvan. Een artikel van slechts 200 woorden dat weinig waardevolle informatie biedt, zal niet op de eerste pagina van Google scoren. En omdat dit vrijwel de enige pagina van de zoekresultaten is die gebruikers bezoeken, zullen ze jouw artikel dus nooit onder ogen krijgen.
Wat je dan wél moet doen?
Liever schrijf je in plaats van zes korte artikelen van 200 woorden één lang artikel van 1200 woorden. Met inhoudelijk waardevolle informatie, op een prettige manier geschreven en natuurlijk geoptimaliseerd voor vindbaarheid in de zoekmachine. Met zo’n artikel vergroot je jouw kansen om hoog in Google te komen pas écht.
Kun je dan helemaal geen content plaatsen op andere sites?
Dat dan weer wel, zolang je dezelfde artikelen maar niet op je eigen website plaatst. Google wil namelijk dat content uniek blijft en niet meerdere keren wordt ingezet. Hou het daarom hooguit bij het schrijven van een incidentele gastblog voor bekende platforms in jouw branche, maar plaats nooit exact dezelfde content op verschillende kanalen.
Hoe meer zoekwoorden in mijn anchor teksten, hoe beter
De leesbare tekst in een hyperlink is de zogenaamde anchor tekst. Deze tekst helpt zowel lezers als Google om de inhoud van de pagina waarnaar je verwijst te voorspellen. En daar maakten SEO-specialisten in het verleden gretig gebruik van. Wat dezen zij? Ze legden veel backlinks aan naar een pagina en gebruikten hiervoor steevast dezelfde anchor tekst. Die bevatte de belangrijkste zoekwoorden waarvoor de pagina in Google beter gevonden moest worden.
En het werkte!
Inmiddels doet het dat niet meer. Google weet dat de kans in de praktijk uiterst klein is dat vrijwel iedereen met dezelfde linkomschrijving (anchor tekst) naar je site verwijst. Kortom: de zoekmachine weet dat jij de boel belazert als je linkprofiel bijna uitsluitend dit soort links bevat. Het gevolg? Je website krijgt een fikse klap te verwerken in de zoekresultaten. Doorspek je anchor teksten daarom niet met zoekwoorden, maar breng er juist de nodige variatie in aan om de schijn van bewuste manipulatie te vermijden.
Hoe meer zoekwoorden in mijn meta teksten, hoe beter
Hetzelfde principe is van toepassing op je meta teksten. Dit zijn de teksten die Google in de zoekresultaten toont om jouw website te omschrijven. Ze bestaan uit een titel en een omschrijving (meta description) en webmasters stopten ze in het verleden zoveel mogelijk vol met zoekwoorden. Dat werkt niet meer. Meta teksten hebben namelijk geen directe invloed meer op je positie in de zoekresultaten. Ze hebben alleen nog een indirect effect. Dat werkt zo:
Je titel en omschrijving bepalen hoeveel mensen besluiten om op jouw website te klikken in plaats van die van een concurrent. En hoe meer mensen er doorklikken (dit heet ook wel de Click Through Rate), hoe duidelijker het Google wordt dat jouw website een hogere notering in de zoekresultaten verdient. De relevantie van jouw site is voor mensen blijkbaar hoog.
Het is daarom een grote blunder om je meta teksten vol te stoppen met zoekwoorden.
Liever creëer je een titel en omschrijving die exact aansluiten op de wens (of vraag) van zoekmachinegebruikers. Hierdoor is de kans zo groot mogelijk dat zij doorklikken naar jouw website.
Voorbeeld van verouderde meta teksten:
Voorbeeld van een slimme aanpak:
Meer bezoekers door optimalisatie meta description
Het optimaliseren van je meta teksten voor een hogere Click Through Rate is zelfs zo effectief, dat je er meer bezoekers mee kunt winnen dan concurrerende websites die hoger ranken. Dit laat zien dat een hoge ranking in Google niet per definitie leidt tot meer bezoekersverkeer. Dat heeft ook te maken met de zoektermen waarop jouw site gevonden wordt.
Sta jij bovenaan in Google voor een zoekopdracht waarop maar 10 mensen per maand zoeken?
Dan zul je hier nauwelijks extra bezoekers – laat staan klanten – uit genereren. Staar je daarom niet blind op een hogere ranking in Google, maar richt je vooral op het verstrekken van (inhoudelijke) waarde aan bezoekers. Naarmate je dit lang genoeg volhoudt, zijn zowel een hogere positie in de zoekmachine als toenemende bezoekersaantallen een onvermijdelijk gevolg.
Conclusie: wat moet ik NIET doen als ik hoger in Google wil komen?
Na het lezen van dit artikel weet je welke blunders je moet vermijden als je met je website hoog of zelfs bovenaan in Google wilt komen. We zetten ze hieronder nog één keer voor je op een rij:
- Meer links leiden niet altijd tot een hogere ranking in Google en kunnen zelfs averechts werken (#1). De kwaliteit van de links (afkomstig van websites met een hoge autoriteit) is belangrijker dan de kwantiteit
- Het overdreven vaak verwerken van zoekwoorden in je content is een grote blunder (#2). Met een zoekwoorddichtheid boven de 3% begin jij je in de gevarenzone te begeven
- Meer pagina’s op je website resulteren niet automatisch in meer bezoekers (#3). Minder artikelen met een langere inhoud leveren meer waarde aan bezoekers en scoren hierdoor hoger in Google
- Het verspreiden van je content over meerdere websites is geen goed idee (#4). Google ziet dit als duplicate content en je website loopt het risico op een fikse daling in de zoekresultaten
- In een natuurlijk linkprofiel komen niet telkens dezelfde zoekwoorden in backlinks terug (#5). Varieer je anchor teksten om de schijn van overoptimalisatie bij Google te vermijden
- Meta teksten hebben geen directe invloed op je positie in de zoekresultaten en keyword stuffing is daarom zinloos (#6). Liever schrijf je meta teksten die gebruikers overtuigen om door te klikken
- Hoog (of zelfs bovenaan) in Google ranken staat niet altijd gelijk aan meer bezoekers naar je website (#7). Zaken zoals meta teksten en zoekvolume hebben grote invloed op je bezoekersaantallen.
Veelgestelde vragen over hoger in Google komen
Van klanten krijgen wij regelmatig vragen over de beste manieren om hoog of zelfs bovenaan in Google te komen. Hieronder zetten wij de meest gestelde vragen inclusief onze antwoorden op een rijtje.
Zichtbaarheid in Google is het gevolg van een moderne en gebruiksvriendelijke website met een natuurlijk linkprofiel en relevante content voor de doelgroep. Zoekmachine optimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat een website aan deze voorwaarden voldoet. Dit maakt SEO een van de beste online marketingmethoden die een bedrijf kan inzetten om zichtbaarder te worden in Google.
Wil je met je bedrijf of (winkel)vestiging specifiek lokaal beter zichtbaar worden? Maak dan een Google Bedrijfsprofiel aan, zodat mensen in de regio je makkelijker kunnen vinden. Voeg hieraan een unieke beschrijving en foto’s toe en vraag klanten daarnaast om een review te schrijven. Met positieve recensies op je Google Bedrijfsprofiel kom je hoger in de lokale zoekresultaten van Google.
Sta je met je bedrijf al redelijk hoog in Google, maar klikken minder mensen naar je website door dan gehoopt? Dan is het zaak om met je zoeksnippet meer op te vallen in de zoekresultaten, zodat je doorklikratio verbetert. Je kunt dit bereiken door de titel, URL, meta description en rich snippets van je pagina’s aantrekkelijker te maken voor de doelgroep.
Zorg bijvoorbeeld voor korte maar krachtige titels en URL’s, die belangrijke zoekwoorden bevatten en hiermee de zoekintentie van gebruikers weerspiegelen. Benoem in de meta description ook meerdere Unique Selling Points (USP’s) van jouw bedrijf, producten of diensten en laat met behulp van rich snippets bij jouw website reviewsterren zien in de zoekresultaten.
Je kunt SEO op 3 manieren inzetten om de vindbaarheid van je website te vergroten. De eerste manier is technische SEO. Dit is het verbeteren van technische aspecten op je website om bezoekers een betere ervaring te geven. Denk hierbij onder meer aan veiligheid (een SSL-certificaat), laadsnelheid, redirects, gestructureerde data (rich snippets) en een goede mobiele weergave.
Een andere factor is het schrijven van SEO-geoptimaliseerde content. Hoe meer relevante content op je website, hoe meer bezoekersverkeer deze over het algemeen zal genereren. Wel is het essentieel dat naar je belangrijkste pagina’s ook backlinks verwijzen om de autoriteit ervan aan Google te demonstreren. Hierdoor is linkbuilding onmisbaar om bovenaan in de zoekmachine te komen.
Heb je een nieuwe website waarmee je zo snel mogelijk zichtbaar wilt worden in Google? Dagelijks crawlt Google miljoenen bestaande en nieuwe pagina’s op internet, waardoor het even kan duren voordat de zoekgigant jouw site opmerkt. Gemiddeld duurt het enkele dagen tot weken voordat de zoekmachine je site indexeert en je vindbaar bent in de zoekresultaten.
Je kunt dit proces versnellen door het aantal externe links (backlinks) naar je site te vergroten. De crawler van Google volgt deze links namelijk en komt zo eerder uit bij jouw website. Daarnaast kun je je site in Google Search Console ook handmatig aanmelden voor indexatie. Je doorloopt dan enkele verificatiestappen, waarna Google weet dat jouw website bestaat en deze sneller indexeert.
Is jouw website al lang en breed geïndexeerd, maar ben je nog steeds niet goed vindbaar in Google? Dan is zoekmachine optimalisatie echt nodig om beter in de zoekresultaten te scoren. Het kan al snel een aantal maanden duren voordat je hiervan grote resultaten ziet. Deze resultaten zijn echter blijvend en kunnen bij een consistente aanpak in de loop der tijd exponentieel gaan groeien.
De snelste resultaten boek je door het schrijven van content over (long tail) zoekwoorden met een relatief lage concurrentie. Naarmate de autoriteit van je website door linkbuilding toeneemt, kun je in Google gaan ranken voor termen met een hogere concurrentie. Daarnaast kun je quick wins behalen door het oplossen van technische problemen op je website (technische SEO).
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom jouw website niet of slechts gedeeltelijk vindbaar is in Google. Wanneer je site helemaal niet zichtbaar is, heeft dit vaak te maken met een indexatieprobleem. Met het rapport Pagina-indexering in Google Search Console kun je bekijken welke pagina’s op je site de zoekmachine kan vinden en waarom bepaalde indexfouten plaatsvinden.
In Google Search Console kun je ook een sitemap toevoegen. Dit is een lijst met alle pagina’s op je website, die Google meer inzicht geeft in de structuur en inhoud van je site. Na het toevoegen van de sitemap kan de zoekmachine geen pagina’s meer over het hoofd zien en weet je zeker dat je website volledig wordt geïndexeerd.
De ultieme vorm van zichtbaarheid is een positie hoog of zelfs bovenaan in Google. Hoe lastig het voor jouw bedrijf is om dit te bereiken, hangt volledig af van de onderwerpen of zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Hoe meer concurrentie van andere websites, hoe meer je zult moeten doen om een toppositie in de zoekresultaten te verwerven.
Bovenaan in Google komen kan op twee manieren: met SEO (de organische manier) of met advertenties (de betaalde manier). Op het gebied van SEO zijn zowel on-page als off-page optimalisatie nodig om de beste resultaten te halen. Met een slimme inzet van de drietrapsraket technische SEO, content en linkbuilding is het mogelijk om op nummer 1 in Google te komen.
De enige manier om direct bovenaan in Google te komen, is met zoekmachine adverteren. Daar waar SEO tijd nodig heeft om voor je te werken, kun je met advertenties de toppositie in de zoekresultaten simpelweg kopen. Naast de hoogte van je bod is hierbij ook je kwaliteitsscore in Google Ads belangrijk. Bij een hogere kwaliteitsscore hoef je minder te bieden voor de bovenste positie.
Advertenties zijn dan ook de beste manier om op korte termijn bovenaan in Google te komen. Zodra je stopt met adverteren, ben je echter niet meer zichtbaar in Google. Met het oog op de lange termijn is het hierdoor verstandig om ook aandacht te besteden aan de SEO van je website. In tegenstelling tot advertenties zijn de resultaten van SEO blijvend.
Geef een reactie